نشریه دانشجویی جریان

نشریه دانشجویی جریان ،دانشگاه فردوسی مشهد

نشریه دانشجویی جریان

نشریه دانشجویی جریان ،دانشگاه فردوسی مشهد

زهرا رزقی

هک واتس‌آپ؛ نفوذی برای جاسوسی
هکرها با استفاده از یک حفره امنیتی در پیامرسان واتس‌آپ موفق به نصب یک بدافزار جاسوسی ساخت اسرائیل بر روی دستگاه تلفن برخی کاربران شدند.
این حمله سایبری توسط فیسبوک که مالک اصلی واتس‌آپ است کشف شده است.
حمله هکرها به این صورت انجام شده است که با فعال کردن قسمت تماس صوتی در اپلیکیشن، بدافزار جاسوسی را روی تلفن کاربر نصب می کردند.
این بدافزار جاسوسی ساخته گروه "NSO" اسرائیل است که در زمینه امنیت سایبری فعالیت نموده و این بدافزار را برای مبارزه با تروریسم به دولت ها می فروشد.
عفو بین الملل اظهار نموده که شواهدی از استفاده گروه NSO از این بدافزار برای زیرنظر گرفتن فعالان و روزنانه نگاران وجود دارد و همچنین شکایتی جهت لغو مجوز این گروه به دادگاهی در اسرائیل ارائه نموده است.
هنوز تعداد کاربران آلوده شده به این بدافزار مشخص نشده است.
با گسترش شبکه های اجتماعی، این چندمین شبکه پس از فیس بوک، توئیتر و ... است که در خدمت فعالیت های جاسوسی دولت ها قرار گرفته است.

زهرا رزقی

توسعه شبکه ملی اطلاعات با استفاده از توانمندی های داخلی در سال جاری
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به توسعه شبکه ملی اطلاعات در سال گذشته در بخش های مختلف گفت : امسال نیز ظرفیت های جدید این شبکه به بهره برداری می رسد.
اسماعیل رادکانی ضمن تاکید بر تداوم توسعه شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۸ گفت : در سال ۹۷ دو اقدام عمده در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شد که شامل پروژه تدبیر و افزایش ظرفیت شبکه انتقال به ۲۴ ترابایت می شود. در همین حال توسعه سه برابری ظرفیت هسته اصلی و مرکز شبکه ملی اطلاعات نیز از دیگر اقدامات عمده در این زمینه بود.
معاون شرکت ارتباطات با اشاره به افتتاح پروژه های مرتبط با توسعه ابعاد مختلف شبکه ملی اطلاعات در سال جاری اضافه کرد : شبکه ملی اطلاعات زیر ساخت اصلی توسعه ارتباطات کشور محسوب میشود که در لایه های مختلف باید به صورت مداوم توسعه پیدا کند.
وی در توضیح پروژه تدبیر افزود : لایه انتقال این شبکه به افزایش ظرفیت همراه شد و در هسته مرکزی این شبکه ، موضوع افزایش ظرفیت لایه IP و تامین اینترنت داخلی داشتیم.
رادکانی همچنین در پاسخ به انتقادات وارده نسبت به روند توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت : از نظر من، ظرفیت کامل و کافی در شبکه ملی اطلاعات برای هر گونه تعامل ارتباطی میان دارندگان محتوا و استفاده کنندگان از این خدمات فراهم است.
وی همچنین در توضیح پروژه های توسعه زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات اضافه کرد : این پروژه ها تنها مربوط به افزایش ظرفیت شبکه نبوده و بحث توسعه ماژول های این شبکه مانند مراکز CDN در دستور کار است. از سوی دیگر امسال استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی را در جهت توسعه ظرفیت ها در دستور کار قرار می دهیم.

جمال معتمد

ما عادت داریم در دنیای خودمان زندگی کنیم و حتی زمانی که توسط افراد محاصره شده ایم به صفحات الکترونیکی نگاه کنیم.
وقتی تعامل واقعی را با ارتباط آنلاین جایگزین می کنیم, توانایی درک نشانه های اجتماعی مانند لحن صدا، حالت چهره، زبان بدن و عبارات مستقیم را از دست می دهیم،بازی های خشن و ویدئوها موجب مرگ همدلی و نابودی زندگی فردی می شوند.
یکی از خطرناک ترین آثار تکنولوژی، چاقی است. افرادی که توسط یک لپ تاپ یا تبلت جذب می شوند، تمایل به زیاد خوردن دارند و ساعات زیادی را پای اینترت می مانند و کم تر ورزش می کنند.صدای بلند در هدفون به احتمال زیاد باعث کاهش شنوایی و صدای زنگ در گوش ها می شود. ابزار و دکمه ها همچنین می توانند باعث ایجاد تورم انگشت شما شست شوند.
اگر زیادی اینترنت مصرف کنید، تکنولوژی می تواند شما را در معرض خطرات زیادی قرار دهد. به ویژه کودکان که آسیب پذیر تر هستند. از هر سه نوجوان یکی ابراز نگرانی سایبری کرده اند.مجرمان از پیام های متنی، رسانه های اجتماعی یا فروم ها برای رسیدن به هدف استفاده می کنند. با افزایش جمعیت, جرایم رایانه ای افزایش می یابد. امروزه استفاده از اطلاعات شخصی به عنوان مرزهای حریم خصوصی ساده تر از همیشه است.افرادی که به رسانه های اجتماعی معتاد هستند، ممکن است اثرات جانبی منفی خستگی چشم، کناره گیری اجتماعی و یا عدم خواب را تجربه کنند.
اعتیاد به اینترنت آنقدر جدی و واقعی است که مراکز بازپروری برای آن به وجود آمده است. به طور مثال، بر اساس مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر گردیده، مراکز بازپروری معتادان اینترنت در کرة جنوبی با استفاده از مدرسان نظامی به معتادان تمرین‌های بدنی نسبتا شدید شبیه تمرین‌های نظامی می‌دهند، نشست‌های گروهی با مشاور برگزار می‌کنند و کارگاه‌های روان درمانی برای معتادان ترتیب می‌دهند. مساله اعتیاد به اینترنت در کرة جنوبی در سال‌های اخیر به صورت یک مساله ملی در آمده و میزان مرگ و میر ناشی از خستگی و از پا افتادگی پس از انجام بازی‌های آنلاین روز به روز در حال افزایش است.
این بیماری به این علت در این فهرست شماره یک شده است که واقعاً بسیار جدی است و در بعضی موارد کشنده بوده است. ماهیت اعتیاد بسیار فراگیر است. هنگامی که صحبت از اینترنت باشد، این اعتیاد می‌تواند به چیزهای زیادی پیدا شود. از تایپ کردن گرفته تا بازدید از اتاق‌های گپ‌زنی، خرید آنلاین یا بازی‌های چند نفره.
مزایای فضای مجازی
اینکه فاصله، مانع انجام کار موسسات، همکاری‌ها و کنفرانس‌ها نگردد.
    به حداقل رساندن آمار بلایای فیزیکی از قبیل آتش‌سوزی‌ها، انفجار بمب‌ها و زلزله‌ها یا سایر حوادث مخرب مانند
    اعتصاب‌ها زیرا دیگر فعالیت ها در یک محوطه یا سازمان متمرکز نیستند.
    تأکید روزافزون بر جنبه انسانی کار زیرا با تاکید بر مهارتهای انسانی و فکری در محیط کاز غیر متمرکز کارهای فیزیکی و خدماتی به حداقل می رسد.
    بهبود شاخص بهره ‌وری در مقیاس فردی ، سازمانی و اجتماعی
    کاهش هزینه‌های فضاهای اداری، زیرا انواع متنوعی از کارگران منعطف معرفی می‌شود.
    مزایای زیست محیطی، زیرا افراد کمتری در حال تردد به محل کار هستند.
    کیفیت و تسهیلات بیشتر برای مشتری: امکان دریافت خدمات در هر زمان
شکاف نسل ها
اینترنت شکاف میان نسل ها را بیشتر کرده است و اکنون شکاف میان نسل دوم و سوم علاقمند به اینترنت نیز آشکار شده، به گونه ای که هیچ یک زبان دیگری را نمی فهمند. امروزه با ورود وسایل و تکنولوژی‌های جدید به عرصه خانواده‌ها شاهد این هستیم که والدین و فرزندان ساعت‌های متمادی در کنار یکدیگر می‌نشینند، بدون آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. ما دیگر کمتر نشانه‌هایی از آن نوع خانواده‌هایی را داریم که والدین وفرزندان دور هم نشسته و درباره موضوعات مختلف خانوادگی و کاری با هم گفتگو کرده و نظرات همدیگر را راجع به موضوعات مختلف جویا شوند. در شرایط فعلی روابط موجود میان والدین و فرزندان به سردی گرائیده و دو نسل به دلیل داشتن تفاوت‌های اجتماعی و تجربه‌های زیسته مختلف زندگی را از دیدگاه خود نگریسته و مطابق با بینش خود آن را تفسیر می‌کنند. نسل دیروز احساس دانایی و با تجربگی می‌کند و نسل امروز که خواهان تطابق با پیشرفت‌های روز است، در برابر آنها واکنش نشان می‌دهد و چون از پس منطق و نصیحت‌های ریشه‌دار و سرشار از تجربه آنها بر نمی‌آید به لجبازی روی می‌‌آورد.
جمال معتمد_نشریه جریان

جمال معتمد

کشوری که در فضای مجازی فروشگاه شهرداری اش اعلام میکند در "شهر ما ارزانیست" اما یک کوچه آن طرف تر گدایی برای سیر کردن شکم خود و خانواده اش در سطل آشغال شهرداری به دنبال غذا میگردد.
شعارها، اعلامیه ها و تبلیغات در رسانه بزرگ کشوری و از طریق تلوزیون و تلفن های همراه به گوش مردم میرسند و مردم تصمیم میگیرند که به آنها عمل کنند و به دیگران توصیه کنند یا کلا بیخیالش شوند.
سیاستی که ج.ا.ایران در قبال استفاده از فضای مجازی از طریق رسانه ملی در نظر گرفته مملو از وقایع انکار شده، شرح حال نادرست شهروندان، نشان دادن واقعیت تحقق نیافته و ایجاد دکان و دلال بازی است. اینکه چگونه یک شبه دلار چهار هزار تومانی تبدیل به ده هزار و سپس به بیست هزار تومان رسید و مردم پول هایشان را دادند تا دلار بیست هزار تومانی بخرند و در عرض کمتر از یک شبانه روز این مبلغ به زیر ده هزار تومان رسید و تعدادی بخاطر از دست رفتن پولهایشان سکته کردند و جمع زیادی بابت پایین آمدن دلار از بیست هزار به 8 هزار تومان خوشحالی کردند و غافل از اینکه دلار حداقل چهار تومان گران شد.
خبر کم شدن ماکارانی و گرانی بنزین باری دیگر تاثیر فضای مجازی در سیاست را نشان داد اینکه چطور یک ملت متمدن برای خریدن ماکارانی به سمت فروشگاه های شهرداری، هایپر مارکت ها و سوپرهای نزیدک خانه شان روانه شدند یا خبر گران شدن بنزین که باعث ایجاد صف های طولانی و درگیری و دعوا تا فحش های ناموسی شد و نشان داد چگونه با روحیات و احساسات یک ملت هرچند با سابقه و قدمت تاریخی میشود بازی کرد.
بازی سیاست که امروزه از طریق فضای مجازی صورت میگیرد و به دست و گوش مردم میرسد بسیار پررنگ تر از قبل بوده و نه تنها حکومت ها و دوالتمردان و حاکمان از آن استفاده میکنند بلکه حتی شهروندان هم حق استفاده و اعتراض و انتقاد در آن را دارند و برای مردمان کشور هایی که در فضای اجتماعی جرات، روحیه انتقاد یا پیشنهاد را ندارند فضای مجازی بسیار تاثیر گزار ظاهر شده و بستر مناسب برای اینکار را فراهم میکند.
 در روزگاری که حکومت ها به مانند پشه توسط فضای مجازی مورد تهدید قرار میگیرند باید دولتمردانش همت ساخت و ساز و خدمت داشته باشند، نه اینکه در مقابل مشکلات و سختی ها در فضای مجازی و رسانه ملی خطاب به شهروندانشان بگویند:
"علی برکت االه"!!!
جمال معتمد_نشریه جریان

مطهره مهرابی_مقاله

"فضای مجازی ابزار آسایش یا تخریب؟"

امروزه استفاده از رایانه و وسایل ارتباطی روز به روز در حال گسترش است. انسان امروز با اختراع کامپیوتر و تلاش برای تولید کارامد تر این وسیله در جست و جویی راه جدیدی برای بهبود شرایط زندگی است.
در راستای گسترش سطح پوشش فناوری ارتباطات و شبکه‌ی جهانی اینترنت، امروزه دانستن نحوه ی کار با این مظاهر تکنولوژی از الزامات زندگی است.فلذا پژوهشگران و جامعه شناسان به دلیل تاتیر چشمگیر رسانه های ارتباطی بر زندگی بشر امروز قرن بیست و یک را عصر ارتباطات مینامند.
اما این مسئله مانند همه تغیرات و انقلاب ها اثار متفاوتی بر جامعه و افراد دارد.
پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباط در ابتدا بسیار مفید تلقی میشد. این مسئله  با استقبال بی نظیر دولت های توسعه یافته و حمایت ثروتمندان به سرعت رونق گرفت. در این برهه از تاریخ که گسترش ابزار های ارتباطی و اعتیاد به اینترنت شکل جدیدی از اجتماعی شدن را برای نسل جدید ایجاد میکند پژوهشگران در این فکرند که ایا این غول قدرتمند تنها ابزاری برای بهبود اوضاع بشر است یا قدرت تخریب گام های آن بیشتر از دستِ یاری آن است؟
از دیرباز همزمان با تشکیل جوامع رسانه ها نیز تشکیل میشدند. چرا که اصلی ترین هدف رسانه انتقال پیام است و انسان ها نیز برای رفع نیاز خود ناچار به ایجاد ارتباط و انتقال پیام هستند. پس عمر رسانه به قدمت عمر اجتماعات بشری است. اما شکل امروزی رسانه و سهولت در دستیابی به آن شرایطی را به ارمغان می آورد که شاید زیان آن بیشتر از سود و بهره مندی از رسانه باشد.
به نقل از حمید رضا شهباز پور (روانشناس) در مصاحبه با روزنامه کیهان؛ "هر پدیده جدید به محض ورود به دنیای واقعی همواره فرصت‌ها و چالش‌هایی به همراه دارد، فضای مجازی نیز به عنوان ابزار ارتباطی نوین همچون تیغ دو لبه‌ای است که هم فرصت‌های خوبی را برای پیشرفت فرد فراهم کرده و هم می‌تواند بستر مناسبی برای آسیب ایجاد کند".
همچنین ایشان در راستای تاثیر این فضا بر جوانان میفرمایند :" از آنجا که فضای مجازی، صحنه‌ای فرهنگی و اجتماعی است که فرد خود را در موقعیت‌های متنوع، نقش‌ها و سبک‌های مختلف زندگی قرار می‌دهد، خود زمینه‌ای برای آسیب پذیری شخصیت کاربر است".
علاوه بر تاثیرات استفاده از فضای مجازی بر جوانان این فضا آثار مخرب دیگری نیز بر جامعه دارد.
فضای مجازی و آمیختگی ناگذیر آن با ابهام تصویر های ذهنی متفاوتی را از افراد مختلف در ذهن مخاطب خود ایجاد میکند که گاها آثار به سزایی بر تصمیم گیری های افراد میگذارد.


به طور گسترده میتوان به ده مورد از آسیب های این فضا اشاره کرد:
1) تعاملات فرد به فرد یا رو در رو را کاهش می‌دهد.
2) احساس نیاز به توجه را به شدت افزایش می‌دهد.
3) توجه شما را از اهداف زندگی واقعی منحرف خواهد کرد.
4) خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.
5) احتمال شکست روابط موجود در شبکه‌های اجتماعی بیش از روابطی ست که در دنیای واقعی داریم.
6) استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی خلاقیت افراد را نابود می‌کند.
7) قلدرهای فضای سایبری هنوز زنده و سرحال هستند.
8) مقایسه پیوسته خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی شما را به نابودی خواهد کشاند.
9) مقایسه پیوسته خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی شما را به نابودی خواهد کشاند.
10) حریم خصوصی شما را به خطر می‌اندازد
منبع: سایت سازمان تامین اجتماعی
با این وجود امروزه نیاز به ارتباطات گسترده نیازی جهانی و اساسی است. و نمیتوان منکر نقش مهم این فضا بر زندگی انسان شد.
اما بهتر است پیش از استفاده بی رویه از آن و فراهم کردن سهولت در دسترسی به این فضا برای کودکان به فکر آثار متنوع آن باشیم.
فضای مجازی خواه نا خواه زمینه مصرف کننده بودن و تابع بودن را در ذهن مخاطبان ایجاد میکند.
پس بهتر است پیش از استفاده از این فضا راه های بهره برداری صحیح از آن را آموخت.
مطهره مهرابی_ نشریه "جریان"